İletişim
Prof. Dr. Güler ÖZTÜRK
0216 280 2802
1. Program Hakkında
Tıbbi Fizyoloji Yüksek Lisans programının amacı tıbbi fizyoloji alanında, belirli bir bilgi ve beceri birikimine sahip, bilimsel araştırma yapma, bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmış, evrensel bilim insanının etik ve sosyal niteliklerini taşıyan bilim uzmanı yetiştirmektir. Yüksek lisans öğrenimi yapan öğrenci, ders, seminer ve uygulama çalışmalarına ek olarak bir tez çalışması hazırlar. Öğrenim süresi 4 yarıyıldır (2 yıl); ilk iki yarıyıl ders dönemi, sonraki iki yarıyıl tez dönemidir.
Anabilim Dalı’mızda başlıca egzersiz fizyolojisi, yaşlanma, endokrin sistem fizyolojisi, elektrofizyoloji, nörofizyoloji, kan fizyolojisi, kardiyovasküler sistem fizyolojisi konularında çalışmalar yapılmaktadır.
Amaç
Genel tıbbi fizyoloji alanındaki bilgisi, en az bir araştırma konusuyla ilgili literatür bilgisi ve laboratuvar becerisi uluslararası düzeye ulaşmış; evrensel bilim insanının etik ve sosyal niteliklerini taşıyan tıbbi fizyoloji uzmanı yetiştirmek.
Hedef
- Tıbbi fizyoloji konusunda ve fizyoloji bilgilerini destekleyecek diğer temel tıp bilimlerinde yeterli düzeyde bilgi,
- Araştırma konularında güncel literatür bilgisi,
- Tıbbi fizyolojide ve araştırma konusunda gelişmeleri takip etme becerisi,
- Laboratuvar güvenliği ve araştırma etiği konularında bilgi,
- Temel laboratuvar cihazlarını ve çalıştığı konu ile ilgili özel cihazları kullanma becerisi,
- Sunum yapma ve bilgilerini aktarma becerisi kazandırmak.
- Eğitim dili Türkçedir.
2. Kabul Koşulları
Tıbbi Fizyoloji Yüksek Lisans Programı'na başvuracak öğrencilerde, İstanbul Medeniyet Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’nün belirlediği başvuru koşullarını sağlamış olması ve Tıp Fakültesi, Tıbbi Biyolojik Bilimler Bölümü, Eczacılık Fakültesi, Fen / Fen-Edebiyat Fakültesi (Biyoloji Bölümü), Veteriner Fakültesi, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksek Okulu, Hemşirelik Yüksek Okulu, Biyomühendislik Bölümü, Biyomedikal Mühendislik Bölümü, Genetik Mühendisliği Bölümü, Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümlerinden birinden lisans diploması almış olması şartı aranacaktır. Adaylarda, İstanbul Medeniyet Üniversitesi lisansüstü yönetmeliğinin belirlediği asgari koşullara göre her dönem ilan edilen başvuru şartlarında yer alan ALES ve Yabancı Dil puanı aranır. ALES puanlarının %50’si, lisans not ortalamalarının %20’si ve bilimsel mülakatın %30’u alınarak değerlendirme yapılır.
3. Program Yeterlilikleri
Program Öğrenme Çıktıları
Bu programın başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
1. Tıbbi fizyoloji konusunda ve fizyoloji bilgilerini destekleyecek diğer temel tıp bilimlerinde yeterli düzeyde temel bilgi sahibidir, bu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, geliştirir.
2. Alanı ile ilgili güncel literatür bilgisine sahiptir, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, uygular.
3. Alanı ile ilgili konularda bilimsel araştırma planlar, bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür, istatistik hakkında bilgi sahibidir, gerekli yazılımları doğru şekilde kullanır, sorunlara çözüm önerileri getirir
4. İlişkili olduğu diğer bilimler ile iletişimin önemini bilir, bilgilerini ve sorun çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
5. Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
6. Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7. Laboratuvar güvenliği ve araştırma etiği konularında bilgi sahibidir, veri toplama, yorumlama, duyurulma aşamalarında bu değerleri gözetir.
8. Temel laboratuvar cihazları ve çalıştığı konu ile ilgili özel cihazlar hakkında bilgi ve kullanma becerisine sahiptir.
9. Vücudun normal fonksiyonlarına ait yaşamsal değişkenleri (kan basıncı, nabız, EKG, sinir ileti hızı, temel solunum fonksiyon testleri) laboratuvarda ölçme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
10. Sunum yapma ve bilgilerini aktarma becerisine sahiptir.
11. Ulusal ve uluslararası bilim insanları ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar, alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur.
12. Eleştiri ve özeleştiri yapabilme becerisine sahiptir.
4. Müfredat
1. YARIYIL |
||||||
DERSİN KODU |
DERSİN ADI |
TEORİK |
UYGULAMA |
KREDİ |
AKTS KREDİ |
ZORUNLU/SEÇMELİ |
FİZ 501 |
Hücre Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
Z |
FİZ 503 |
Kas Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
Z |
FİZ 505 |
Bilimsel Araştırma Teknikleri |
3 |
- |
3 |
7 |
Z |
FİZ 507 |
Kan Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 509 |
Solunum Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 511 |
Boşaltım Sistemi Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 513 |
Genel Fizyoloji |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 515 |
Literatür İnceleme Dersi |
2 |
2 |
2 |
7 |
S |
FİZ 517 |
Duyu Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 519 |
Uyarılabilen Hücrelerin Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 521 |
Temel Laboratuvar Teknikleri |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 523 |
İmmün Sistem Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
2. YARIYIL |
||||||
DERSİN KODU |
DERSİN ADI |
TEORİK |
UYGULAMA |
KREDİ |
AKTS KREDİ |
ZORUNLU/SEÇMELİ |
FİZ 560 |
Seminer |
- |
- |
- |
7 |
Z |
FİZ 502 |
Nörofizyoloji |
2 |
2 |
3 |
7 |
Z |
FİZ 504 |
Kalp ve Dolaşım Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
Z |
FİZ 506 |
Sindirim Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 508 |
Endokrin Fizyoloji |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 510 |
Hücre İçi Kayıt Teknikleri |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 512 |
Üreme ve Gelişme Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 514 |
Deney Hayvanları ve Uygulama Yöntemleri |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 516 |
Egzersiz Fizyolojisi |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
FİZ 518 |
Fizyopatoloji |
2 |
2 |
3 |
7 |
S |
3. YARIYIL |
||||||
DERSİN KODU |
DERSİN ADI |
TEORİK |
UYGULAMA |
KREDİ |
AKTS KREDİ |
ZORUNLU/SEÇMELİ |
FİZ 570 |
Uzmanlık Alan Dersi |
- |
- |
- |
Z |
|
Tez Çalışması |
- |
- |
- |
Z |
||
30 |
||||||
4. YARIYIL |
||||||
DERSİN KODU |
DERSİN ADI |
TEORİK |
UYGULAMA |
KREDİ |
AKTS KREDİ |
ZORUNLU/SEÇMELİ |
FİZ 570 |
Uzmanlık Alan Dersi |
- |
- |
- |
Z |
|
Tez Çalışması |
- |
- |
- |
Z |
||
30 |
FİZ 501 Hücre Fizyolojisi
Hücre ve İşlevleri
Protein Sentezi, Hücre İşlevi ve Hücre Çoğalmasının Genetik Kontrolü
Hücre Zarlarından Maddelerin Taşınması
Dinlenim Zar Potansiyeli
Aksiyon Potansiyeli
FİZ 503 Kas Fizyolojisi
İskelet Kasının Kasılması ve Kasılma Teorileri
İskelet Kasının Uyarılması: Sinir Kas İletimi ve Uyarılma Kasılma Eşleşmesi
Düz Kasın Uyarılması ve Kasılması
FİZ 505 Bilimsel Araştırma Teknikleri
Bilimsel Araştırma Türleri
Nicel Araştırma
Nitel Araştırma
Bilimsel Araştırmada Etik
Araştırma Projesi Geliştirme Basamakları 1
Araştırma Projesi Geliştirme Basamakları 2
FİZ 507 Kan Fizyolojisi
Kanın görevleri ve özellikleri
Kan yapımı ve düzenlenmesi
Eritrosit fonksiyonları
Eritrosit yıkımı, anemi, polisitemi
Kan grupları ve kan transfüzyonu
Lökosit fonksiyonları, Bağışıklık
Trombosit fonksiyonları
Pıhtılaşma mekanizmaları ve hemostaz
FİZ 509 Solunum Fizyolojisi
Akciğer Ventilasyonunun Mekaniği
Akciğer Hacim ve Kapasiteleri
Alveol Ventilasyonu
Solunum Yollarının İşlevleri
Pulmoner Dolaşım, Pulmoner Ödem, Plevra Sıvısı
Gaz Değişiminin Fiziksel İlkeleri; Solunum Zarında Oksijen ve Karbondioksit Difüzyonu
Solunumun Düzenlenmesi
Egzersizde solunumun düzenlenmesi
Solunum Yetmezliği Patofizyolojisi
FİZ 511 Boşaltım Sistemi Fizyolojisi
Vücut Sıvı Bölmeleri: Hücredışı ve Hücreiçi Sıvılar; Ödem
Böbrek fonksiyonları
Glomerüler filtrasyon
Böbrek Kan Akımının ve Glomerüler filtrasyonun kontrolü
Böbrek Tübüllerinde Geriemilim ve Sekresyon,
Renal Klirens
İdrarın Yoğunlaştırılması ve Seyreltilmesi
Sıvı ve elektrolit dengesi
Asit baz dengesi ve fizyolojik tampon sistemleri
Miksiyon (Ürinasyon)
Diüretik ve Etki Mekanizmaları
Renal Fonksiyon Bozuklukları
FİZ 515 Literatür İnceleme Dersi
Var olan kaynaklar içerisinde belirli bir konunun detaylı biçimde araştırılması ve o konuya ait verilerin sistemli biçimde toplanması
FİZ 517 Duyu Fizyolojisi
Görme Optiği
Reseptör ve Retinanın Sinirsel İşlevi
Görmenin Merkezi Nörofizyolojisi
Görme Yolları
İşitme ve Denge Duyusu
Tat Duyusu
Koku Duyusu
FİZ 519 Uyarılabilen Hücrelerin Fizyolojisi
Zar Potansiyelleri
Aksiyon Potansiyeli
FİZ 521 Temel Laboratuvar Teknikleri
Hücre Fizyolojisi
Kas Fizyolojisi
Kalp Sesleri Dinleme
Klinik Uygulamada EKG
Kan Basıncı ve Nabız Ölçümü
Eritrosit Sayımı
Hct, ESR,Hb tayini
Kan Grupları Tayini
Lökosit Sayımı
Kanama Testleri ve Periferik Yayma
Solunum Fonksiyon Testleri
Metabolizma Değerlendirmesi
Refleksler
EEG
Görme duyusu testleri
İşitme duyusu testleri
FİZ 523 İmmün Sistem Fizyolojisi
Kan ve İmmün Sistem
Kanın Fiziksel Özellikleri
Kanın Şekilli Elemanları
Lökositler
Lenfositler
Bağışıklık
Antikorlar
FİZ 560 Seminer
Araştırma örneklerinin incelenmesi, ön araştırma ve konu seçimi
Konu başlıklarının belirlenmesi, Kaynak tarama ve kaynak kullanımına dair çalışmalar
Yazılı metin çalışmalarına başlanması
Slayt sunum tasarımı
Sunuşların tamamlanması ve düzeltmeler
Sunumlar
FİZ 502 Nörofizyoloji
Sinir Sistemi Genel İlkeler
Sinir Sisteminin Organizasyonu, Sinapsların Temel İşlevleri ve Nörotransmitterler
Duysal Reseptörler, Bilginin İşlenmesi için Nöron Devreleri
Somatik Duyular Genel Organizasyonu, Dokunmave Pozisyon Duyuları, Ağrı ve Termal Duyular
Omuriliğin Motorİşlevleri; Omurilik Refleksleri
Motor İşlevin Korteks ve Beyin Sapı Tarafından Kontrolü
Serebellum ve Bazal Gangliyonların Genel Motor Kontrole Katkıları
Beyin Korteksi , Beynin Zihinsel İşlevleri, Öğrenme ve Bellek
Beynin Davranış ve Motivasyonla İlgili Mekanizmaları-Limik Sistem ve Hipotalamus
Beyin Etkinlik Durumları-Uyku, Beyin Dalgaları, Epilepsi, Psikozlar ve Demans
Otonom Sinir Sistemi ve Adrenal Medulla
Beyin Kan Akımı, Beyin Omurilik Sıvısı ve Beyin Metabolizması
FİZ 504 Kalp ve Dolaşım Fizyolojisi
Kardiyovasküler sisteme giriş ve kalp kasının fizyolojik özellikleri
Kalp çalışmasının düzenlenmesi
Kalp döngüsü ve basınç değişiklikleri
Kalp kapakları ve kalp sesleri
Kalpte uyarı ve ileti sistemi
Kardiyak aritmiler ve Elektrokardiyografik yorumu
Kalbin çalışmasını etkileyen faktörler
Kalp damarları
Damarlarda kanın hareket ettirilmesini sağlayan durumlar
Kan Dolaşımı
FİZ 506 Sindirim Fizyolojisi
Gastrointestinal Fizyolojinin Genel İlkeleri, Motilite, Sinirsel Kontrol ve Kan Dolaşımı
Sindirim Kanalında Besinlerin İlerlemesi ve Karışması
Gastrointestinal Sistemin Salgı İşlevleri (Pankreas ve Karaciğer hariç)
Pankreasın Ekzokrin Görevleri
Karaciğer ve Safranın Fonksiyonları
İnce ve Kalın Bağırsaklarda Sindirim ve Emilim
Besin Alımının Düzenlenmesi
Enerji Dengesi ve Metabolik Hız
Vücut Sıcaklığının Düzenlenmesi
FİZ 508 Endokrin Fizyoloji
Endokrinolojiye Giriş
Hipofiz hormonları ve hipotalamus tarafından kontrolleri
Tiroid Metabolik Hormonları
Adrenokortikal hormonlar
İnsülin, glukagon ve diyabetes mellitus
Paratiroid hormonu, Kalsitonin, Ca ve P Metabolizması, Dvitamini
FİZ 512 Üreme ve Gelişme Fizyolojisi
Üreme Sistemi Fizyolojisi
Erkek Üreme Organları Fizyolojisi
Kadın Üreme Organları Fizyolojisi
Fertilizasyon
Gebelik
FİZ 514 Deney Hayvanları ve Uygulama Yöntemleri
Deney Hayvanlarını Tanıma
Tutuş Teknikleri
Madde Uygulama Yöntemleri
Örnek Alma Yöntemleri
Anestezi – ötenazi teknikleri
Deney hayvanları üretimi
Hayvan deneyleri etiği
FİZ 516 Egzersiz Fizyolojisi
Egzersizde Kaslar
Egzersizde Solunum
Egzersizde Kardiyovasküler Sistem
Egzersizde Vücut Isısı
Egzersizde Vücut Sıvıları ve Tuz
FİZ 518 Fizyopatoloji
Fizyopatoloji Giriş
Kardiyovasküler sistem Fizyopatolojisi
Dolaşım sitemi Fizyopatolojisi
Solunum Sistemi Fizyopatolojisi
Endokrin sistem Fizyopatolojisi
Gastrointestinal sistem Fizyopatolojisi
Boşaltım sistemi Fizyopatolojisi
Üreme Sistemi Fizyopatolojisi
Sinir sitemi Fizyoptolojileri
FİZ 570 Uzmanlık Alan Dersi
Literatür İnceleme Yöntemleri
Bilimsel Araştırma Geliştirme
Bilimsel Araştırmada Etik
Bulguları Yorumlama
Tez Çalışması
Tez konusu hakkında güncel literatür inceleme
Tez için Etik Kurul dosyası hazırlama
Tez Projesi hazırlama
Tez Projesi için materyal ve malzeme temini
Tez Projesi örneklem toplama
Tez Projesi deneysel çalışmalar ön hazırlık ve ön deneyler
Tez Projesi deneysel çalışmaları tamamlama
Tez Projesi Deneysel çıktıları değerlendirme
Bulguların İstatiksel İncelemesi
Tez Yazımı
Tez Sunumu
5. Mezuniyet Koşulları
Programdan mezun olabilmek için, toplam 24 ulusal kredi ve 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dâhil en az dokuz ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisi tamamlanmış olmalıdır.
6. İstihdam Olanakları
Fizyoloji Yüksek Lisans Programı mezunları programı tamamladığında Bilim Uzmanı unvanı alıp, üniversitelerin Fizyoloji Anabilim Dallarında akademik kadroda yer alabilirler ve Doktora Programlarına devam edebilirler. Kamu kurumları veya özel sektörde sağlık alanındaki projeleri yürütebilirler. Ayrıca, yurtdışında çeşitli üniversite veya araştırma birimlerinde çalışmalarına devam edebilirler.
7. Akademik Personel
Prof. Dr. Güler ÖZTÜRK (Anabilim Dalı Başkanı)
Prof.Dr. Sadrettin PENÇE
Prof. Dr. Seyit ANKARALI
Doç. Dr. Ferihan ÇETİN
Dr. Öğr. Üyesi Şule BULUR